Mijn favoriete muziek heeft over het algemeen een behoorlijk tempo. Ik ben te rusteloos voor ballads en word daar vaak zelfs een beetje kriebelig van. Als ik een CD van Southern Culture On The Skids (SCOTS voor vrienden) opzet, hoef ik daar niet bang voor te zijn. Hun nummers flitsen in een streep aan je voorbij.
De band werd in 1983 opgericht in North Carolina. Puur visueel gezien is Mary Huff het meest in het oog springende lid, met haar kapsel dat als een bijenkorf op haar hoofd staat. Ze bast echter ook een lekker partijtje weg. Rick Miller is de zanger/gitarist en Dave Hartman de drummer. In muzikaal opzicht eten de SCOTS van vele walletjes. Ze combineren surf, rockabilly, country, rhythm & blues, garage en rock, en overgieten dat met een – niet zelden humoristisch – punksausje. ‘Americana from the wrong side of the tracks’ noemen ze het zelf.
Je kunt je voorstellen hoe aanstekelijk hun live-optredens moeten zijn. Shows overigens, waarbij vaak typische Zuid-Amerikaanse etenswaren als banana pudding en fried chicken in het publiek gegooid worden. En andersom gooit het publiek zichzelf vaak op het podium om daar ongestoord een potje mee te dansen. In dat opzicht moeten ze vrezen dat zij tot de allerlaatste bands ter wereld zullen behoren die weer toestemming krijgen om te gaan optreden. Gelukkig hebben ze nooit problemen gehad met het opnemen en niet-commercieel verspreiden van hun concerten, dus er valt online veel te genieten.
In 2014 viel Southern Culture On The Skids de ultieme bekroning van hun werk te beurt, toen ‘Weird Al’ Yankovic de SCOTS-stijl parodieerde in zijn nummer Lame Claim To Fame.
Veel van hun muziek is in films en TV-series te horen. Zo ook mijn favoriete SCOTS-track Soul City, die in 1996 de film ‘Happy Gilmore’ haalde, en in 2005 de Dukes Of Hazzard-film. In 2018 nam de band het nummer opnieuw op voor hun album Bootleggers Choice, dat ook op Spotify staat. Als je naar de originele versie uit 1995 zoekt, grijp je daar echter mis. Maar niet hier…