Prince is zonder twijfel een van de productiefste artiesten aller tijden. Hij nam enorm veel materiaal op, waarvan een groot deel nog in zijn legendarische kluis ligt te wachten tot het moment dat de familie geld nodig heeft. Euh, dat is dus blijkbaar nu, want binnenkort verschijnt een compleet album van de kleine paarse meester, dat hij in 2010 opnam om het vervolgens niet uit te brengen. Maar wat blijkt? Het werk is nu ‘relevanter dan ooit’, dus het komt er alsnog aan.
Naast de muziek die hij zelf uitbracht, deed hij ook veel voor anderen. Schrijven, produceren, demo’s maken… Demo’s zong hij trouwens meestal zelf in, om aan te geven hoe hij het eindresultaat voor zich zag. Niet zelden bestond de uiteindelijke versie uit de complete muzikale basis van de Prince-demo, maar dan ingezongen door de artiest waarvoor het bedoeld was. Wat natuurlijk iets zegt over de kwaliteit van de demo’s die hij opnam.
De Hidden Treasure van vandaag, Holly Rock van Sheila E., werd in 1985 door Prince geschreven. Dat deed hij al met de zangeres in gedachten. In de door hem ingezongen demo leidt dat bij luisteraars tot een glimlach als hij zingt: ‘Sheila E.’s my name, Holly Rock’s my game…’. De hoeveelheid ongebruikt materiaal in zijn archief is zo groot, dat hij bij nieuwe nummers regelmatig uit eigen werk put. Zo is een deel van de rap van Holly Rock gebaseerd op een stuk uit het nummer Feline van The Family, dat een jaar eerder werd opgenomen, maar nooit is uitgebracht.
Prince nam de basis voor zijn Holly Rock-demo op op 24 april 1985, nagenoeg op de kop af 36(!) jaar geleden. Diezelfde week zette hij Kiss voor zijn eigen album Parade op de band. Prince nam voor de demo, behalve de leadzang, alle instrumenten voor zijn rekening. Alleen de saxofoon werd bespeeld door Eddie Mininfield. Prince introduceert diens solo met ‘Eddie, blow your horn’, terwijl Sheila E. hem op haar versie aankondigt met ‘Ladies and gentlemen, mister Eddie M.’. Overigens verzorgt Sheila E. ook op de demo al de percussie én de achtergrondzang. Op de eigenlijke versie worden de rollen omgedraaid: zij zingt de lead en Prince doet de backing vocals.
Klein zijstapje: op dit moment is de discussie over de ‘credits’ van liedjes (wie doet wat tijdens de totstandkoming van een nummer) weer een hot topic. Je zou denken dat over dat soort zaken geen discussie kan bestaan, maar het schijnt dus dat uitvoerende artiesten, hun managers en/of platenbazen regelmatig eisen als medeschrijver van songs te worden opgevoerd, en dus ook (onterecht) een graantje van de auteursrechten mee te pikken. Dit onder het motto ‘anders nemen we wel een liedje van een ander op’. Een schandalige praktijk natuurlijk, die dus ten koste gaat van de inkomsten van degenen die dat betreffende nummer daadwerkelijk hebben geschreven.
Prince deed het in dit geval andersom: hij schreef en produceerde Holly Rock, maar gunde de complete schrijf- en productiecredit aan Sheila E.
Fun fact: Hollyrock is de naam die in de tekenfilmserie ‘The Flintstones’ gebruikt werd voor Hollywood. Mogelijk dat daar ook de inspiratie voor het nummer vandaan kwam.
Holly Rock werd opgenomen voor de film ‘Krush Groove’ uit september 1985. Het is overigens het enige nummer op de soundtrack met een Prince-connectie. Van de tien liedjes op de plaat werden er zes op single uitgebracht. Negen maanden na de première van de film was Holly Rock aan de beurt als single #5. (Krush Groove) Can’t Stop The Street van Chaka Khan, Feel The Spin van Debbie Harry, Krush Groovin’ van de Krush Groove All-Stars (Run DMC, Sheila E., Kurtis Blow en Fat Boys) en Tender Love van Force MD’s waren er al aan vooraf gegaan. Later werd van de soundtrack ook She’s On It nog op single uitgebracht, onze kennismaking met de Beastie Boys.
Hoewel Holly Rock een echte fanfavoriet is geworden, werd het nergens anders een hit dan in België en Nederland. In beide landen haalde het de Top 10. De streamingdiensten heeft het nummer vooralsnog nooit gehaald, en dus is het een legitieme Hidden Treasure!
Prince’s versie van Holly Rock verscheen in 2019 postuum op zijn album Originals, een collectie demo’s die hij opnam als richtlijn voor de artiesten voor wie hij de nummers schreef. Daarop vind je ook zijn versie van o.a. Manic Monday (The Bangles), Jungle Love (The Time), Love… Thy Will Be Done (Martika), The Glamorous Life (Sheila E.) en Nothing Compares 2 U (The Family, later wereldberoemd geworden als tranentrekker van Sinéad O’Connor).
Holly Rock kwam uit als promo-single van Originals, inclusief geanimeerde clip. Die kun je hier bekijken, for the record: