Shalla (feat. Kyteman) – Windmill (2011)

Dertien jaar geleden, aan het begin van mijn zelfstandigenbestaan, ben ik een paar jaar verbonden geweest aan de Hogeschool Utrecht. Ik was docent van het vak Entertainmentmarketing, stagebegeleider en schreef mee aan het Basisboek Entertainmentmarketing, een van de pillen die die arme studenten uit hun hoofd moesten kennen 😉. Mijn directe collega op de HU, Nerko Hadziarapovic, was een jongeman die op meerdere fronten getalenteerd bleek. Zowel op didactisch gebied (hij heeft inmiddels een mooie positie binnen de Hogeschool) als muzikaal. Veel van wat hij de scholieren leert, heeft hij namelijk uit eerste hand, want hij was (en is) heel actief in het muziekwereldje. Heel hands-on, als roadie bij VanVelzen, maar ook als praktiserend muzikant.

Aan het begin van de jaren ’10 was ik van dichtbij getuige van zijn activiteiten in de band Shalla, die Nerko in 2008 had opgericht en waarvan hij de grote voortrekker was. Ik heb hun singles Windmill en Days Like This destijds veel in mijn radioprogramma gedraaid, omdat ik ze echt heel tof vond. Die nummers zijn destijds ook op streamingdiensten als Spotify gezet, maar zijn daar nu helaas niet meer te vinden. Navraag bij Nerko leert, dat daar een goede reden voor is. Hij vertelde me: “De afgelopen 12 jaar zijn er 14 nieuwe nummers opgenomen, waarvan er zes al helemaal klaar zijn. Die worden heel binnenkort uitgebracht. Voor twee daarvan zijn videoclips opgenomen. De overige acht wil ik dit kalenderjaar nog afmaken.” Bij het schrijven en opnemen heeft hij niets aan het toeval overgelaten. Er zijn rond de 70(!) medecomponisten en uitvoerende muzikanten bij betrokken geweest. Daar zitten ook hele bekende mensen bij, maar die namen houdt hij nog even voor zichzelf.

Waarom het zo lang duurde voordat Shalla met nieuw werk kwam? “Ik geloofde al die tijd in een bepaalde sound, en na al die jaren heb ik die gevonden. We noemen dit project voor de grap een ‘duurtlangproduction’. Toen ik ermee begon, zo’n beetje 15 jaar geleden, grapten we dat het album in 2023 zou uitkomen. En verdomd… het zal nog gebeuren ook.”

De komst van dit nieuwe materiaal is er ook een van de redenen dat de oudere muziek van de band van de streamingdiensten gehaald is. Die liedjes van toen zullen worden geremixt of geremasterd om ze te laten aansluiten bij de sound van het recentere werk. Vervolgens zullen ze via de huidige distributeur van de band opnieuw op de streamingdiensten worden gezet en onder de aandacht van het publiek worden gebracht.

Mijn contact met Nerko kwam dus precies op het juiste moment. Timing is alles… 😉. Dit geeft mij nog net de gelegenheid je (opnieuw?) kennis te laten maken met het eerste nummer dat Shalla in 2011 uitbracht: Windmill. Op dat moment bestond de band, naast Nerko (die het nummer schreef, produceerde en gitaar speelde), uit Ferry van der Woude (zang), Erik Veerman (basgitaar) en Jimmy van den Nieuwenhuizen (tegenwoordig een van de meest gevraagde drummers van Nederland). Opmerkelijk, zeker voor een debuutsingle, zijn de gastmuzikanten: Colin Benders (a.k.a. Kyteman) is te horen op trompet en Anny! leende haar stembanden voor de backing vocals. Die laatste (echte naam: Annemarie Brohm) had met haar band Leaf het voorprogramma verzorgd tijdens een clubtoer van VanVelzen, waarbij Nerko zoals gezegd roadie was. Zo kwamen zij met elkaar in contact. Benders kende hij nog uit de tijd dat die als gasttrompettist bij Voicst betrokken was. Tjeerd Bomhof, de zanger van die band, was een goede vriend. Hij had een deel van de zang voor het tweede Voicst-album opgenomen in de Utrechtse studio Nafaka, waarvan Nerko mede-eigenaar was. Klein wereldje…

Nerko herinnert zich nog hoe Windmill tot stand gekomen is: “Ik stond onder de douche en had een bas-groove in mijn hoofd. Vlak daarna kwam ik in Wijk Aan Zee, waar naast een prachtig strand ook een heel lelijke fabriek te vinden is, namelijk Tata Steel. Maar er staat ook een hoge windmolen. Daar is het titel van het liedje ontstaan. Na een biertje of twee dacht ik ineens aan de arbeiders in die fabriek. Die moesten op zo’n zonnige dag binnen, waar het heel warm en smerig is, keihard werken, terwijl ze letterlijk op een steenworpafstand waren van een mooi strand en de zee. Daar komt de zin vandaan: ‘Sometimes you are long on money / but very short on time’. Dat deuntje paste precies onder de bas-groove in mijn hoofd. Dit was het begin van het liedje. Nadat we de instrumentale versie van het nummer hadden opgenomen, ben ik het gaan zingen. Ik vond mijn stem in dit geval echter niet zo mooi passen. Via-via ben ik toen bij Ferry terechtgekomen: een getalenteerde zanger die aan het conservatorium van Rotterdam studeerde. Zijn vocalen zijn daarna in Berlijn opgenomen.”

Het uiterst aanstekelijke resultaat is vandaag (Nerko zijn verjaardag) mijn Hidden Treasure, en de zomerse clip van Windmill vind je hier (lees daaronder verder):

Dankzij deze single heeft Shalla een paar keer opgetreden op 3FM en zelfs door China getoerd.

12 jaar na dato bestaat de band dus nog steeds en is Nerko nog altijd de drijvende kracht. Maar hij doet nog meer. Hij componeert muziek voor reclame en films en heeft een tweede project, Sunwoofer, waarmee hij het over een hele andere boeg gooit. Dit is een band waarmee hij een ‘heftige rockplaat’ aan het maken is, naar eigen zeggen ergens tussen Nothing But Thieves en John Coffey in. Helemaal aan de andere kant van het muzikale spectrum heeft Nerko een album met kinderliedjes geproduceerd voor de Balkanmarkt. Dit is inmiddels een groot succes in Bosnië, waar hij vandaan komt.

Verder steekt hij nog steeds de handen uit de mouwen als roadie bij VanVelzen, maar heeft hij ook al gewerkt voor o.a. Snelle, Maan, Davina Michelle, North Sea Jazz, Vrienden van Amstel Live en Dolly Dots. Daarover zegt hij: “Ik vind het leuk om op het podium te werken, in welke rol dan ook. Ik leer veel nieuwe mensen kennen en op die manier blijf ik me ook bewegen in die netwerken. Ik vind fysieke arbeid heel lekker naast mijn baan als voltijdsdocent op de Hogeschool Utrecht en mijn promotieonderzoek naar een rechtvaardig systeem van muziekauteursrecht. Ik ben straks waarschijnlijk de eerste en enige roadie met een dokterstitel, die om twee uur ‘s nachts een vrachtwagen staat uit te laden na een theater of clubshow 😉.”

Vorig bericht
Volgend bericht

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *