Het Londense trio Noisettes is zo’n band waarvan de liedjes bij wijze van spreken vaker in commercials te horen geweest zijn, dan op de radio. Onbegrijpelijk, want in mijn oren ma(a)k(t)en ze heerlijke radiomuziek. Hun nummers laten zich trouwens ook lekker weg streamen, maar dan moeten ze natuurlijk wel op die platforms beschikbaar zijn. Er is in dat opzicht echter een belangrijke hiaat, maar daaraan heb je wel de Hidden Treasure van vandaag te danken 😉
De Noisettes werden in 2003 opgericht door gitarist Dan Smith en de opvallende zangeres/bassist Shingai Shoniwa. Die kenden elkaar van de BRIT School for Performing Arts & Technology en hadden bovendien samen in de band Sonarfly gezeten. Ze recruteerden drummer Jamie Morrison nadat ze hem met zijn toenmalige bandje Willis hadden zien optreden in ‘Later… with Jools Holland’.
De bandnaam Noisettes is niet zozeer een verwijzing naar de Franse naam voor hazelnoten, maar refereert eerder aan de intensiteit van hun explosieve live shows. Die waren een smeltkroes van rock, blues en post-punk en vielen goed in de smaak bij critici en smaakmakers. Hun debuutalbum What’s The Time Mr. Wolf? was in 2007 weliswaar geen groot commercieel succes, maar zette de band stevig op de kaart. Niet in de minste plaats bij reclamebureaus. Dat leverde een paar interessante ‘syncs’ (gebruik in films en reclames) op.
Begin 2009 dook hun song Don’t Upset The Rhythm (Go Baby Go) op in een tv-spot voor de Mazda 2. Het nummer kwam van het tweede, door Jim Abbiss (Placebo, Arctic Monkeys) geproduceerde album Wild Young Hearts, dat even later verscheen. Mede door het Top 3-succes van de single werd ook die cd in hun thuisland een Top 10-hit. In Nederland was de single een bescheiden (en hun enige) hitje, wat zich echter niet vertaalde in een chartnotering voor het album.
Later dat jaar namen de Noisettes voor de soundtrack van de musicalfilm ‘Nine’ de track Io Bacio… Tu Baci op. Een nummer met duidelijke invloeden uit de jaren ’50 pop. Ondertussen was hun Never Forget You te horen in een commercial voor meubelbedrijf DFS en werd een van de eerste Noisettes-nummers, Don’t Give Up, door schoenenmerk Timberland gebruikt in een reclamespot die in Groot-Brittannië, de VS en Italië te zien was. In 2010 gebruikte Vodafone Italië bovendien Never Forget You als herkenningstune in een uitgebreide marketingcampagne, die over alle media was uitgesmeerd. Datzelfde jaar maakte de band ter gelegenheid van de 50e verjaardag van schoenenfabrikant Dr. Martens een cover van The Buzzcocks’ Ever Fallen In Love (With Someone You Shouldn’t’ve). Ook namen de Noisettes, in 2011, voor de soundtrack van de film ‘The Twilight Saga: Breaking Dawn – Part 1’ een nieuwe versie op van Sister Rosetta, van hun debuutalbum.
Een hele opsomming, die misschien random en nutteloos overkomt, als het hele verhaal niet ergens naartoe zou gaan. En dat gaat het wel degelijk. Want zeg eerlijk: je mag bovenstaande toch wel samenvatten als een bombardement aan ‘exposure’? Ik kan me voorstellen dat bij het label van de band een paar figuren vrolijk kwispelend rondliepen door zoveel gratis reclame. Een definitieve doorbraak kon niet ver weg zijn, toch? Toch? Maar helaas, het echte commerciële succes is er (nog) nooit van gekomen.
Als er ooit een moment was waarop dat had moeten gebeuren, was het wel vlak na die enorme aandachtgolf. Niet alleen omdat zo ruim gezaaid was, dat je een weelderige oogst zou mogen verwachten, maar ook omdat de Noisettes precies op dat moment voor een toegankelijker muzikale koers kozen. That Girl, de eerste single van hun derde album, kwam uit in de zomer van 2012 en greep opnieuw terug naar een sound uit het verleden. De inmiddels tot een tweetal uitgedunde Noisettes klonken als een meidengroep uit de jaren ’60 op dit nummer, wat een vervolg op The Leader Of The Pack van de Shangri-La’s hadden kunnen zijn. Maar zelfs in hun eigen Verenigd Koninkrijk deed het de single niets, en vervolgsingles nog minder. Het album waarop die tracks verzameld waren, Contact, kreeg wel goede kritieken, maar daar kun je als artiest je boterham niet van beleggen. Van de opbrengsten uit de verkoop overigens ook niet, want het werd niet bepaald een klapper. Streaminginkomsten zijn er trouwens nog helemaal niet, want de cd is niet op de streamingdiensten te vinden. Dat geldt dus ook voor die oh zo gezellige single That Girl, die ik bij deze graag nog eens als Hidden Treasure voor je uit de mottenballen trek (daaronder gaat de tekst verder):
Schrijf de band echter nog niet af, want hoewel dat album uit 2012 vooralsnog hun laatste is, bestaan de Noisettes nog steeds. In 2016 coverden ze nog Express Yourself (van Charles Wright & the Watts 103rd Street Rhythm Band uit 1970) voor de tv-serie ‘The Flash’. Frontvrouw, model en stijlicoon Shingai Shoniwa bracht in 2017 de solo-EP Ancient Futures uit, waarop ze zowel haar Londense als haar Zimbabwaanse roots vierde. Die EP werd gevolgd door haar solodebuutalbum Too Bold. Daar treedt ze nog steeds mee op, maar persoonlijk kijk ik vooral uit naar nieuw Noisettes-materiaal.