Een extra feestelijke bijdrage vandaag, want mijn laatste Hidden Treasure van dit jaar is gelijk onze 200e in totaal. Party time! Dus kom, let’s put the pen to the paper and the needle to the record…
Sommige mensen duiken op meerdere plekken in de popgeschiedenis op. Op hele verschillende plekken, ook. Neem de inmiddels al weer ruim 75 jaar oude Graham Gouldman. In zijn late tienerjaren speelde hij in verschillende Manchester-bandjes, waaronder The Whirlwinds. Volstrekt onbekend in onze contreien, maar uit muziekhistorisch oogpunt leuk om te noemen, vanwege hun eerste singletje uit 1964: een cover van Buddy Holly’s Look At Me. De B-kant daarvan, Baby Not Like You, was namelijk geschreven door zijn latere 10CC-bandmaat Lol Creme.
In één ademteug noem ik dan ook nog even zo’n ander Gouldman-bandje uit die periode: de Mockingbirds. Daarin speelde Kevin Godley – die hij óók later bij 10CC weer zou tegenkomen – de drums. De band had een contract getekend bij Columbia Records. Dat label wees echter de Gouldman-compositie For Your Love af als potentiële single. Ze zullen zich nog wel een keer achter de oren gekrabd hebben toen The Yardbirds het in 1965 wél opnamen, en daarmee hun eerste Top 10-hit in zowel Groot-Brittannië als de Verenigde Staten scoorden. Dat nummer luidde voor die band overigens een koerswijziging in van hun bluesroots naar een commerciëler pop/rockgeluid, wat voor Eric Clapton aanleiding was om de band te verlaten. Maar dat terzijde…
In die tijd werkte Gouldman overdag in een mannenmodezaak en speelde hij ‘s avonds met zijn semiprofessionele band de Mockingbirds. Daarnaast vond hij ook tijd om voor anderen te schrijven. En niet bepaald onverdienstelijk. Alleen al in de periode 1965-1967 schreef hij onder meer For Your Love en Heart Full Of Soul voor The Yardbirds, Bus Stop voor The Hollies, en No Milk Today voor Herman’s Hermits. Ook schreef hij nummers voor onder anderen Wayne Fontana. Over hem gesproken: in 1968 trad Gouldman als bassist toe tot The Mindbenders, niet wetende dat die band toen al op zijn achterste benen liep. Acht maanden later viel de groep uit elkaar.
Eindjaren ‘60 vertrok hij als broodschrijver naar New York. In een kantoorpand werkte hij van 10:00 tot 18:00 aan ‘bubblegum pop’-liedjes. Oftewel: korte, uptempo wegwerpliedjes, waar artistiek weinig eer aan te behalen viel. Het bleek dan ook een deprimerende en uitputtende periode, die twee voordelen had: hij kreeg vooraf betaald, en na verloop van tijd wist hij zijn werkgevers te overtuigen dat hij hen geld kon besparen door voor die niemendalletjes geen sessiemuzikanten in te huren, maar ze te laten inspelen door hemzelf en drie vrienden: Godley, Creme en voormalig Mindbender Eric Stewart. Die opnamen zouden plaatsvinden in de Strawberry Studios in Stockport, waarin hij en Stewart ook financieel partners waren. De studio werd door zijn werkgevers voor 3 maanden gehuurd, wat weer wat extra geld in het laatje bracht.
Ook daarna bleven de vier samenwerken en in 1972 startten ze de band 10CC. Dat is ongetwijfeld Gouldman’s bekendste en meest succesvolle project. Hij is ook de enige van de vier die de hele periode 1972-1995 deel uitmaakte van de groep. De samenwerking leverde in Nederland zes Top 10-singles op, waarvan twee #1-hits, die beide mede door Gouldman geschreven zijn (quizvraag: welke twee nummers waren dat?*).
Van 1984-1990 maakte Gouldman samen met Andrew Gold (Lonely Boy, Thank You For Being A Friend, Never Let Her Slip Away) een uitstapje als Wax. Die samenwerking dateerde terug tot 1981, toen 10CC werkte aan hun achtste album Ten Out Of 10. Gold was door het label gevraagd met de band samen te werken aan een aantal tracks dat expliciet bedoeld was om meer Amerikaanse oren te pleasen. Dat beviel de band zo goed, dat Gold zelfs gevraagd werd officieel tot 10CC toe te treden. Om redenen die hij later zou betreuren, deed hij dat niet, maar de paden van Gouldman en Gold kruisten elkaar in 1984 toch weer. Onder de naam Wax (in de Verenigde Staten ‘Wax UK’) brachten ze drie albums met heerlijke radiopop uit, waarvan de eerste twee elk één hitsingle opleverden: Right Between The Eyes en Bridge To Your Heart.
Beginjaren ‘90 werd nog een hoofdstuk aan het 10CC-verhaal toegevoegd, en nog altijd treedt Gouldman onder de noemer 10CC op, zij het met een heel andere bandbezetting.
Nou, dat was wel een heeeeeeeeeele lange en off-topic introductie voor een sololiedje van de beste man 😊. Want naast al die verschillende groepen waar hij deel van uitmaakte, bracht Gouldman ook regelmatig soloalbums uit. Zo om de twaalf jaar, als ik het zo even bekijk: in 1968, 1980, 2000, 2012 en vrij recent nog, in 2020. Tussendoor vond hij af en toe tijd voor een ‘one-off’ single. Zoals mijn Hidden Treasure van vandaag. In 1979 kwam de film ‘Sunburn’ uit. Een ‘detective comedy’, die volgens een recensent niet gered kon worden door de hoofdrol van de knappe Farrah Fawcett (het was haar tweede film nadat ze Charlie’s Angels had verlaten). In tegendeel, de actrice was volgens deze criticus onderdeel van het probleem: “The problem with ‘Sunburn’ is that Farrah Fawcett’s striking looks get in the way of a confusing story that has been mangled by three screenwriters trying to lighten up a tough mystery novel. The result is a two-hour ‘Charlie’s Angels’ episode that seems unnecessarily complicated.”
Dus laten we het maar snel over de muziek hebben. De soundtrack van de film bevatte voor de helft de filmmuziek van John Cameron, en voor de andere helft pop- en discoliedjes die in de film te horen waren. Twee daarvan waren de 10CC-hits The Things We Do For Love en I’m Mandy, Fly Me; een van die andere vijf liedjes was een nieuw nummer van Graham Gouldman, dat ook op single werd uitgebracht. Het kenmerkt zich door wat ze in het Engels zo mooi ‘crisp song-writing’ noemen: het degelijke vakmanschap dat je mag verwachten van iemand die zoveel andere goede songs geschreven heeft. Met een akoestische gitaar die lichtjes aan Give A Little Bit van Supertramp doet denken, oftewel: een typisch eindjaren ‘70-nummer. De clip bevat volop beelden uit de film en is dus ook nog eens leuk om naar te kijken 😉. Geniet ervan!
(*) Antwoord: 10CC scoorde in Nederland #1-hits met The Wall Street Shuffle en Dreadlock Holiday
Een gezellige en veilige jaarwisseling, see you on the other side!