Ik gooi vandaag weer eens een jetser van een kneiter van een hit in de groep, waarvan je niet zou verwachten dat die niet op Spotify zou staan. Niet in de singleversie althans. Kom er maar in George!
Ik hoef het verhaal van Georgios Kyriacos Panayiotou (beter bekend als George Michael) eigenlijk niet te vertellen. Maar omdat ik gehoord heb dat verschillende mensen onze Hidden Treasures-verhalen als een soort mini-PopEncyclopedie hanteren, zal ik dat voor de volledigheid wel doen. Kort en bondig weliswaar.
In 1981 vormde onze hoofdpersoon van vandaag met Andrew Ridgeley Wham! In de zes jaar dat die band bestond, brachten ze slechts twee albums uit, plus de greatest hits-CD The Final. Bij elkaar verkochten ze wereldwijd meer dan 30 miljoen albums en bijna 20 miljoen singles. Dit laatste getal wordt nog elk jaar groter dankzij het vermaledijde Last Christmas.
De solocarrière van George was feitelijk al in 1984 begonnen. Dat jaar bracht hij onder zijn eigen (artiesten)naam de single Careless Whisper uit, waarmee hij in meer dan 20 landen, waaronder Nederland, de eerste plaats haalde. Hij schreef het nummer samen met Ridgeley en het kwam dan ook op de tweede Wham!-plaat Make It Big te staan. Zijn tweede solosingle verscheen aan het eind van het Wham!-tijdperk, in 1986. Ook A Different Corner was een wereldwijd succes. Nog vóór zijn eerste soloalbum scoorde hij een derde ‘solo’-hit, het duet I Knew You Were Waiting (For Me) met Aretha Franklin. Daarmee legde hij eigenhandig de rode loper uit voor een succesvolle lancering van zijn eigen carrière.
Die ging officieel van start in 1987 met I Want Your Sex, wat in eerste instantie op de soundtrack van de film ‘Beverly Hills Cop II’ uitkwam. Het nummer werd, na Cross My Broken Heart van The Jets en Shakedown van Bob Seger, als derde single van die soundtrack uitgebracht. Dat was eigenlijk nog niet de bedoeling, maar toen Amerikaanse DJ’s de track spontaan vanaf de soundtrack gingen draaien, schakelde het label snel en maakte er halsoverkop een officiële single van. De Engelse release was pas een week later. Grappig genoeg werd Segers Shakedown genomineerd voor een Oscar én een Golden Globe Award in de categorie Best Original Song, terwijl I Want Your Sex de ‘prestigieuze’ Golden Raspberry Award in de wacht sleepte als Worst Original Song. Nadat hij zijn ego weer bij elkaar geveegd had, zal George er wel om gelachen hebben, want uiteindelijk gingen er alleen al in de VS 2 miljoen exemplaren van over de toonbank.
Vergeleken met de muziek die hij met Wham! uitbracht, was I Want Your Sex een vrij experimenteel nummer. Met die ‘squelching’ geluidjes in het intro (een goed Nederlands woord weet ik er niet voor), LinnDrum en falsetto-stem had het ook een Prince-single kunnen zijn. Michael schreef de track helemaal in de studio (in Trevor Horns Sarm West Studio om precies te zijn), waar hij alle instrumenten zelf inspeelde. Hij zei later dat het een vrij makkelijk nummer was geweest om op te nemen, maar dat hij het zichzelf moeilijk gemaakt had doordat hij wilde dat het een danceplaat zou worden. Dit hield in dat er om de 16 maten iets anders moest gebeuren, om het interessant te houden voor dat publiek. En inderdaad, het is een track met heel veel variatie erin.
Van I Want Your Sex zijn, op een hele batterij Freemasons-remixen na, drie delen verschenen, die ‘Rhythms’ genoemd werden. De eerste, ‘Rhythm One: Lust’, is de versie die als single werd uitgebracht. ‘Rhythm Two: Brass In Love’, waarop een zevenkoppige kopersectie te horen is, moest meer een ‘New York club sound’ hebben. Op Michaels solodebuutalbum Faith ging liepen deze twee delen in elkaar over, maar op de (vinyl)single was Rhythm One de A-kant en Rhythm Two de B-kant. ‘Rhythm Three: A Last Request’ was meer romantisch en glad van karakter. Die versie verscheen als bonustrack op de CD-versie van het album Faith, en later ook als B-kant van de single Hard Day, die alleen in de VS en Australië uitkwam. En dan is er ook nog de ruim 13 minuten lange zogenoemde Monogamy Mix, waarin alle drie de delen aan elkaar geplakt zijn.
Op Spotify vind je alleen de albumversie van I Want Your Sex, die dus bestaat uit Rhythm One en Two. Rhythm One, de singleversie, is daar niet los te vinden. Daarom is dat de Hidden Treasure van vandaag, waarvan je hier de officiële clip kunt zien (daaronder gaat de tekst verder):
Daarover gesproken: in die video figureert Michaels toenmalige vriendin Kathy Jeung. Er is ook wat blurry naakt te zien (blote benen, yikes!!!). Van expliciete ‘one on one’, waarover hij zingt, is geen sprake, maar blijkbaar was de clip toch aanstootgevend genoeg voor een ban op MTV. Nu niet echt meer voor te stellen. De BBC had helemaal geen video nodig voor een boycot, die namen al ruimschoots aanstoot aan alleen de tekst en liet het nummer alleen in de avonduren horen. Ook George Michael zelf distantieerde zich uiteindelijk van het nummer, omdat hij het bij nader inzien teveel op Prince vond lijken.