Vandaag bevestigt de uitzondering weer eens de regel. Ik als niet-hiphopliefhebber heb een hiphopnummer als Hidden Treasure gekozen. Het is natuurlijk ook niet zo dat ik hiphop per definitie niet goed vind. Het vroege De La Soul vond ik zelfs geweldig, Tony Scott vind ik goed te pruimen, net als Neneh Cherry, Urban Dance Squad, Grand Corps Malade, Rizzle Kicks, Chumbawamba, Jovanotti, Rat Boy… Nu moet ik ophouden, anders ga je nog denken dat ik een fan ben 😉. Bij de rappers die me tegen de borst stuiten, heeft dat ook lang niet altijd met de muziek te maken, maar meestal meer met hun ‘attitude’. Pochen, blingbling en machogedrag passen nu eenmaal niet bij mij. En dat zegt natuurlijk meer over mij dan over hen. Prima!
Het is alweer ruim twee jaar geleden dat drie muziekliefhebbers het Hidden Treasures-platform uit de grond stampten. Dat viel ongeveer samen met het begin van wat een pandemie zou blijken te zijn, en dan kunnen mensen wel een verzetje gebruiken. Maar al snel bleek dat ons initiatief weleens een blijvertje zou kunnen blijken. Enerzijds omdat er nog zoveel liedjes zijn om over te schrijven, en anderzijds omdat we dat met heel veel plezier doen. En dan moet je je bedenken dat we dachten dat we onszelf op voorhand behoorlijk aan banden hadden gelegd. We zouden ons beperken tot liedjes die niet op Spotify stonden, en aangezien daar op het moment van schrijven inmiddels ruim 90 miljoen nummers te vinden zijn, hadden we het idee dat we wel al snel door die ontbrekende tracks heen zouden zijn. Fout! Ook al omdat we een tweede regel hadden toegevoegd: als een song wel te streamen is, maar niet in de juiste singleversie, kwalificeert die ook als Hidden Treasure. En dan hebben we het natuurlijk niet over albumversies waarvan voor de singlerelease simpelweg een half minuutje eerder de schuif dichtgetrokken is, maar over singleversies die fundamenteel van het origineel afwijken. Een voorbeeld daarvan speelt vandaag de hoofdrol in dit stukje.
Het is een nummer van Eric B. & Rakim, óók zo’n hiphopduo waarvan ik de flow wel kan waarderen. Echte namen: Eric Barrier & William Michael Griffin Jr. Ik weet niet of ze onder hun eigen naam even succesvol waren geworden 😉. Barrier speelde eerst trompet en drums, maar begon daarna met draaitafels te experimenteren. Zo werd hij DJ. Griffin was de MC van het duo. Kortom: Barrier verzorgde de ‘beats’ en Griffin de ‘rhymes’. Ze worden gezien als het allereerste DJ/MC-team binnen de hiphop. Dat op zich verklaart niet hun succes. Allesbepalend was het feit dat ze allebei heel goed en uniek waren in wat ze deden. De beats van Barrier waren origineel en hij had een oor voor loops van niet voor de hand liggende nummers. De rhymes van Griffin waren relaxt en doordacht, terwijl hun generatiegenoten hun – vaak oneerbiedige – teksten met veel branie en energie brachten.
Hun debuutalbum Paid In Full werd in 1987 niet alleen direct de doorbraak van Eric B. & Rakim, maar zou ook hun succesvolste plaat ooit worden. Het is grappig om te melden dat het Amerikaanse duo, na de VS, het populairst was in Nederland. Dat was voor een groot deel te danken aan het titelnummer van de CD, dat als vijfde(!) single werd uitgebracht. Bizar genoeg was het eerst het B-kantje geweest van single #4: Move The Crowd. Voor de singleversie was Paid In Full echter danig onder handen genomen door Coldcut, die er de knaller van maakten die de meeste mensen zullen kennen.
Datzelfde gebeurde met I Know You Got Soul, dat was gebaseerd op het gelijknamige nummer van Bobby Byrd uit 1971. Deze track was als derde single uitgebracht, maar de originele versie deed relatief weinig. Na het succes van Paid In Full in 1987 werd begin 1988 echter tot een re-release van I Know You Got Soul besloten. Die tweede versie, The Double Trouble Remix, was gemaakt door Danny D (ook wel bekend als acid-pionier D Mob) en voormalig Housemartins-bassist Norman Cook, die later furore zou maken als Fatboy Slim. Hun versie, die vooral opvalt doordat hij (de 1988 Remix van) Michael Jackson & The Jackson 5’s I Want You Back als basis gebruikte, werd wel een hit. Een andere prominente sample kwam uit Don’t Look Any Further van Dennis Edwards & Siedah Garrett. Eric B. & Rakim kregen dankzij deze single de credits voor het populariseren van het gebruik van James Brown-samples in hiphopnummers. Maar I Know You Got Soul was ook zelf een bron voor creatieve collega’s. De Britse one hit wonders van M|A|R|R|S sampleden uit de acapella bijvoorbeeld het zinnetje ‘pump up the volume’ ten behoeve van hun eigen gelijknamige hit.
Op Spotify vind je de lange versie van The Double Trouble Remix (‘Six Minutes Of Soul’), maar niet de daarvan afgeleide singleversie, die twee minuten korter is. Fijn dus dat ik je die langs deze weg kan laten horen als Hidden Treasure van vandaag. En je hebt de mannen gehoord hè? Pump up the volume!