Mijn bijdrage van vandaag stond al lange tijd vast, omdat die een link heeft met de actualiteit. Historische momenten liggen immers vastgemetseld in de geschiedenis. Het is echter juist de vernietiging van een stuk metselwerk dat de aanleiding vormt voor mijn Hidden Treasure van vandaag.
Bolland & Bolland hebben hier al meerdere keren de revue gepasseerd(*). Dat was echter in hun hoedanigheid van songwriters en producers. Ze braken op dat vlak in 1985 door dankzij hun werk voor Falco (met Rock Me Amadeus en Jeanny als bekendste voorbeelden), maar de lijst artiesten waaraan ze daarna nog hun diensten hebben verleend is lang en gevarieerd. Amii Stewart, Suzi Quatro, Samantha Fox, Johnny Logan, B*E*D en Dana International zijn maar een paar voorbeelden.
Broers Rob & Ferdi Bolland waren echter ook zélf artiesten. Die geschiedenis gaat nog verder terug. Op jonge leeftijd leert hun oudere broer Ton hen gitaarspelen. Ze maken zich zelf de banjo, bas, piano, mondharp en drums eigen. Dat blijft niet onopgemerkt, en al op respectievelijk elf- en tienjarige leeftijd krijgen ze een platencontract aangeboden. Het komt op dat moment nog niet zover, omdat dat volgens de wet kinderarbeid zou zijn geweest. In 1971, ze zijn dan nog maar 16 en 15, is het wel raak. Ze beginnen het duo Bolland & Bolland en platenmaatschappij Negram reageert positief op de demo’s die zij insturen. Met hun debuutsingle Summer Of ’71 bereiken ze een miljoenenpubliek dankzij een optreden in het populaire tv-programma Voor De Vuist Weg van Willem Duys. Het wordt een hit, en de opvolger Wait For The Sun doet daar nog een schepje bovenop. In 1975 brengen ze het naar henzelf genoemde debuutalbum uit. Hun eerste ervaring als producers doen ze drie jaar later op met de single Spaceman. Nogal succesvol, want ze scoren er een Top 20-hit mee. Daardoor spelen ze zich ook bij andere artiesten in de kijker, die hen graag inhuren als componisten en producers. Platenmaatschappij Bovema/Negram ziet daar wel brood in en contracteert hen als vast producersduo.
Met het album The Domino Theory vestigen Bolland & Bolland hun naam ook in het buitenland. Die plaat bevat de hitsingle In The Army Now (die in Nederland overigens in de Tipparade blijft steken). De coverversie van Status Quo gooit hier in 1986 wél hoge ogen, om het dominothema maar even door te trekken. De buitenlandse successen van Falco, Status Quo en Samantha Fox leveren de broers in 1985, 1986, 1987 én 1988 de Conamus Exportprijs op als bestverkopende Nederlanders over de landsgrenzen. Een jaar later voegen ze daar zelfs een vijfde exemplaar aan toe dankzij het succes van mijn Hidden Treasure van vandaag…
Door hun vele productiewerk van de voorgaande periode was The Wall Came Tumbling Down in 1989 de eerste single die Bolland & Bolland sinds jaren onder hun eigen naam uitbrachten. Een nummer waarvan het begin me altijd een beetje doet denken aan het intro van het dan 16 jaar oude Why Can’t We Live Together van Timmy Thomas. Aanleiding voor het nummer was, uiteraard, de val van de Berlijnse muur op 9 november van dat jaar. Het is vandaag dus precies 33 jaar geleden dat de kunstmatige scheiding tussen Oost- en West-Duitsland werd neergehaald, met alle emotionele en politieke gevolgen van dien. Beelden van die historische gebeurtenis zijn te zien in de video bij het nummer:
(*) Andere Bolland & Bolland-producties in het Hidden Treasures-archief:
– Goddess – Sexual (1992)
– Daniella’s Daze – 100% Jesus (1997)