Ad Visser & Daniel Sahuleka-Giddyap A Gogo (1983)/ Ad Visser & Gary Brooker-No News From The Western Frontier (1987)

Ad Visser & Daniel Sahuleka-Giddyap A Gogo (hoes)

Mister Toppop yeah!

Hey, hey, hey, AVRO’s Toppop.

Wie is er niet groot mee geworden? Deze 50-plusser in ieder geval wel. Mijn eerste herinnering? Dat zal in de tweede helft van de jaren 70 zijn geweest. Samen met mijn ouders voor de buis. Een avondje AVRO daar blijf je voor thuis. Toch? In dit geval niet voor Fred Oster’s caviabak met good old Sjakie Swart en Simon Tahamata. Als klein jochie ga ik natuurlijk ook al voor de muziek. Toppop op TV. Ik herinner mij uit die tijd de clips van Roger Glover’s Love Is All maar ook Bright Eyes van Art Garfunkel. Ik weet niet of ik daar als zesjarige een traantje om heb moeten laten. En anders was het wel een gevalletje tranen gelachen. Dankzij Toppop maak ik namelijk ook kennis met het fenomeen Herman Brood. Vier dagen na mij zesde verjaardag. Niet in zijn hoedanigheid als Rock ’n roll junkie maar als Breedbekkikker. Verkleed als kikker met de carnavalskneiter Maak Van Uw Scheet Een Donderslag. Ook een manier om ‘incognito’ de minder ontwikkelde playback ‘skills’ te verhullen. Mooie herinneringen.

Het roemruchte muziekprogramma is natuurlijk ook onlosmakelijk verbonden met Penny de Jager. Danseres en choreografe. Kan een artiest niet naar de studio komen, is er geen clip beschikbaar of iets anders aan de hand dan worden Penney en haar danseressen ingeschakeld. Dat levert bijzondere plaatjes op. Trouwens ook als Penney op een creatieve manier de artiesten op het podium vergezelt. Genoeg voorbeelden. Op Youtube is een flink deel van het Toppop archief terug te vinden. Maar ook buiten de vertrouwde Toppop studio haalt de danseres alles uit de kast. Tip! Quiero van Julio Iglesias met een hoofdrol voor? Je raadt het waarschijnlijk al. Een temperamentvol tafereel en dat is in dit geval niet direct te danken aan het zuidelijk temperament van Julio. Hij stond erbij en keek er, met een glimlach, naar.

Maar de hoofdrolspeler van dit verhaal? Ad Visser! Een markante TV persoonlijkheid die ongetwijfeld tot in eeuwigheid te boek zal staan als Mister Toppop. Be beste man lijkt in persoonlijk opzicht zijn blik vooral op de toekomst te richten. Maar daarover later meer. In 2015 verschijnt Strange Days, een boek waarin Visser terugblikt. Hij ontpopt zich als een verhalenverteller pur sang. Een boek dat destijds in een advertentie wordt omschreven als een trip down memory lane. Gevuld met hilarische, bizarre en geestverruimende verhalen. Een aanrader. Fijn voor een middagje leesplezier waarbij er ongetwijfeld een glimlach op je gezicht zal verschijnen. Of dat je jezelf de volgende vraag stelt: Is dit echt gebeurd?  Natuurlijk worden de Toppop jaren belicht en zijn ontmoetingen met een flink aantal wereldsterren. Maar ook de eerste schreden op het muzikale pad als rockdichter en werkzaamheden in de muziekbusiness komen uitgebreid aan bod.

Ad Visser-Strange Days (boek)

Ik richt mijn vizier echter op een ander aspect uit zijn lange carrière. Visser als muzikant of moet ik zeggen muzikaal kunstenaar? Terug naar eind jaren 60. Een jaar voordat Toppop van start gaat begint Ad Visser als presentator van het radioprogramma Superclean Dreammachine. Dat doet hij ruim tien jaar lang. Een programma waarin ruimte is voor underground en progressieve muziek. Op geheel eigen wijze gepresenteerd. Zijn liefde voor elektronische muziek komt ook duidelijk naar voren. Begin jaren 80 wordt dat nog eens benadrukt met de release van het album Sobriëtas (1982). De soundtrack bij een boek dat tegelijkertijd wordt gelanceerd.

Ad Visser-Sobrietas (album cover)

Het is de tijd dat de synthesizer een steeds prominentere rol binnen de popmuziek speelt. Elektronische muziek. Technologie. Belangrijke inspiratiebronnen voor Visser. Een album deels in de stijl van Jean Michel Jarre. Overwegend instrumentaal. Er staan echter ook twee nummers op die afwijken van de rest. Giddyap A Gogo en Adventure (Restless Breed). Synthpop meets disco. Een samenwerking met Daniel Sahuleka. De in Indonesië geboren zanger/gitarist groeit op in Nederland en is al op jonge leeftijd muzikaal actief. In de jaren 60 speelt de muzikant in verschillende bands. In 1976 verschijnt het solodebuut: de single You Make My World Colourful. Tussen 1976 en 1980 behalen maar liefst zeven singles de Tipparade. In 1981 is het raak. Dan scoort Sahuleka zijn eerste Top 40 hit: We’ll Go Out Tonight. Het is de eerste van in totaal 6 hits waaronder Giddyap A Gogo. Het voelt wellicht wel een beetje raar voor Mister Toppop maar op 2 januari 1983 is het zover. Dan treedt hij samen met Daniel Sahuleka op in zijn eigen programma. Twee weken later komt de single binnen in de Top 40. Maar het Nederlands publiek valt niet massaal voor deze single. Een 26ste plaats is het hoogst haalbare. Dan gaat het in Italië toch een stuk beter. Daar behaalt de single moeiteloos de Top 10. Het duo staat in de Arena van Veronica voor ruim 20.000 man publiek. Het wordt live uitgezonden op TV.

 

Opvolger Adventure (Restless Breed) flopt. Daarna blijft het qua releases een tijdje rustig maar Visser zit niet stil. Integendeel.

In de tussentijd richt hij zijn pijlen op zijn ‘big art performances’. Optredens waarbij technologie een belangrijke rol speelt. Vanaf 1987 verschijnt een reeks albums. Van Hi-Tec Heroes (1987) tot de eerste Brainsessions (1995) en van Hi-Tec Classics (1988), met het Amsterdam Computer Ensemble, tot The Kamasutra Experience (1999). Hi-Tec Heroes levert nog een fraaie muzikale bonus op: No News From The Western Frontier. Een samenwerking met Procol Harum zanger Gary Brooker. Passend bij het thema van het album. De moderne technologie. Een multimedia project dat naast het album bestaat uit een theaterprogramma. Het levert Visser een tweede optreden op in het programma dat onlosmakelijk met zijn persoon is verbonden. Maar Visser is meer dan mister Toppop. Kunstenaar in de breedste zin van het woord. Presentator, muzikant, performer, auteur etc. etc.. Toppop … pardon Ad Visser Yeah!

 

Vorig bericht
Volgend bericht

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *